specialized in fullfilling the wish of the customer in getting a good tattoo inspired on the styles of the southern pacific and beyond

MAORI

Verbeter de wereld en laat de fotoos van deze site staan waar ze staan. Deze tattoos zijn speciaal ontworpen voor de klant. Ze zijn hun verhaal, leven en mana, niet die van jou. Het beste kan je een tattoeerder zoeken die een tattoo voor jou kan creeren vanuit zijn eigen wijsheid en kennis.

 

Tatoeages uit Nieuw Zeeland worden meestal onder de naam Maori aangeduid alhoewel het eigenlijk de naam is van het volk. De naam van hun tatoeages heten echter Moko en Puhoro onder andere. De Moko is een gezichtsbedekkende tattoo waarvan men af kan lezen welke rangen en standen de drager heeft alsmede hoevaak hij getrouwd is en waar hij vandaan komt. Elk deel op het gezicht was bestemd voor een inhoudelijke zaak, daardoor zijn sommige Moko niet compleet gezichts vullend maar is er een deel weggelaten die de drager ervan nog niet verdiend had. De Puhoro is de broektatoeage van de Maori.

 

Maori tattoos die ik maak zijn geinsprireerd op de verschillende stijlen vanuit Nieuw Zeeland alsmede op kunst van sommige delen van Nieuw Guinea die hiermee een verbluffende overeenkomst vertonen. De Maori stijl tattoos die ik maak zijn dus contemporary.

 

Mijn inziens kan een tattoo alleen traditioneel genaamd worden als zowel de makende als ontvangende partij de cultuur leven zoals hij traditioneel geleefd werd/wordt. Alleen de techniek maakt een tattoo niet traditioneel, alleen de afbeelding maakt een tattoo ook niet traditioneel. Zonder de cultuur/geloof kan mijn inziens een tattoo uit deze hoek dus niet traditioneel genoemd worden.



Tegenwoordig is de tribal tattoo zoals we hem kenden uit de jaren 80 en 90 niet meer.  De 'tribals' zijn heden ten dage veelal vervangen door tribal stijlen die hun herkomst wel hebben bij dergelijke stammen. Ook in de landen waar deze stijlen vandaan komen zien we vanaf het begin van de 20ste eeuw een enorme groei in populariteit in de tribal stijlen. Helaas zijn de tatoeages in de tijd daarvoor uit diezelfde landen zo goed als weg geweest, op een paar landen na zoals in Samoa bijvoorbeeld. In Samoa is daardoor ook de techniek en kennis bewaard gebleven van de tattoo.


De vele eilanden in de Pacific kennen veel verschillende stijlen.  Wellicht de bekendste stijl komt uit Nieuw Zeeland en is afkomstig van de Maori. Stamleden werden op het gelaat getatoeëerd met de tekens van hun eigen stam. Elke Maori stam had dus zo zijn eigen tekens die men gebruikte. Deze tekens hadden hun wortels diep in het verleden van de stam.

Ook op andere eilanden van de Pacific had men zo zijn eigen vormtaal ontwikkelt. Door de loop van de tijd werd er meer en meer betekenis aan gegeven en werden vormen fijn geslepen, aangepast en kwamen er af en toe nieuwe vormen bij. De vormen waren altijd dingen uit de natuur en door de loop van de tijd geabstraheerd tot pictografische elementen. De betekenis was altijd direct gelinkt aan gebruiken in hun cultuur van die tijd.  Verering van voorouders en maatschappelijke status waren de voornaamste. Wat men mocht doen werd gedicteerd door hun maatschappelijke status.

Tegenwoordig valt bijna het hele tribal gebeuren onder de noemer Polynesian. Polynesië strekt zich uit in driehoeksvorm van Nieuw Zeeland tot Hawaii tot de Paas eilanden.Dus Polynesische tatoeages komen voort van een van de eilanden uit dat gebied of zijn een mengeling van verschillende stijlen uit dit gebied. Links van Polynesië liggen dan nog Micronesië en Melanesië.  Ook op deze eilanden werd getatoeëerd, en hoogstwaarschijnlijk zelfs nog voor men in Polynesische eilanden aankwam.

In vervlogen tijden zijn niet alleen de lokale bevolking maar ook reizigers getatoeëerd op eilanden in de Pacific. De meest bekende is James Cook, die onder andere zelfs in Nieuw Zeeland een echte moko van de Maori verdiende. Dankzij de ontdekking reizigers is er van een aantal weggekwijnde tattoo culturen nog iets aan informatie overgebleven door de optekening ervan. Deze tekeningen werden veelal later na thuiskomst van de vaart opgetekend naar voorbeeld van schetsen die ze ter plekke gemaakt hadden. Enigzins lachwekkend zijn de hoofden die totaal niet gelijken op de hoofden van desbetreffend eiland bevolking. De tatoeages op deze tekeningen zijn dan vaak ook niet meer dan een hint naar de werkelijke tatoeages die men toen droeg. Later zijn er ook een aantal antropologen zich gaan interesseren in meer of mindere mate voor de tatoeages in de Pacific.Zo zou er zonder de Duitse antropoloog Dr. von der Steinen weinig kennis overgebleven zijn van de tatoeages uit de Markies eilanden.

Tegenwoordig zijn er overal tattoo shops te vinden die zich wel durven wagen aan een tattoo stijl uit de Pacific.  Ook zijn er tatoeëerders die er echt gespecialiseerd in zijn en door hun vele reizen door de Pacific een enorme verbintenis en kennis hebben van de tatoeages uit de Pacific. Veel tatoeëerders tekenen zelf de ontwerpen voor elke klant. Zodoende is het best wel ongepast om een tattoo zomaar te kopiëren. Soms krijg ik de vraag van een klant of hij wel een tatoeage in een dergelijke stijl mag hebben.  Zolang het met respect tegenover de cultuur gebeurt heb ik nog nooit ondervonden dat iemand er een probleem mee had.  Als je echter een tatoeage van iemand zijn grootvader na laat maken kan ik me wel voorstellen dat die persoon daar wel een probleem mee heeft.

Zelf ben ik er nog nooit negatief op aangekeken om met tribal tatoeages vol te staan of ze aldaar te maken op de plaatselijke bevolking. Op sommige eilanden vinden ze het zelfs te gek. Zo gebeurde het op 1 van mijn reizen naar Borneo dat er een ontmoeting was met een oude Iban man die nog nooit een blanke gezien had. Stonden een vriend van mij en ik tegenover hem en hij verbaast vragen waar deze twee witte Iban vandaan kwamen.
Terug
Webdesign: i-3 Reclamebureau